tisdag 28 maj 2013

Mr. Selfridges ”tysta rum” är tillbaka igen

Jeremy Piven som Mr. Selfridge i tv-serien med samma namn.
Såg du tv-serien ”Mr. Selfridge” som gick i SVT i vintras? Ett kostymdrama om grundaren av ett av Londons mest anrika varuhus, Selfridges, där en liten dos historiska fakta blandades med rejäla skopor fiktion om hjärta, smärta, klass och affärer.  
Vad serien inte har berättat om (än i varje fall) är att verklighetens Harry Gordon Selfridge skapade ett ”tyst rum” i sitt varuhus. Redan när varuhuset öppnades 1909 kunde han erbjuda kunderna en oas av lugn och ro, intill affärsgolvets liv och rörelse. 
Verklighetens Mr. Selfridge.
Nu, över 100 år senare, har en arkitektfirma skapat en ny, modern version av detta tysta rum, på dagens Selfridges. Här ska kunder kunna njuta av en stunds meditativ avkoppling mitt i den hektiska shoppingen. Rummet har hög grad av ljuddämpning, men även utseendet är tänkt att inbjuda till tystnad eller samtal med mycket dämpade röster. Till exempel får besökarna ta av sig sina skor och gå genom en korridor med dämpad belysning för att komma in i rummet, som i sin tur är klätt med ett gräddfärgat filtmaterial och saknar onödig dekor. Det är ett rum utan ”visuellt buller”, berättar arkitekten, Alex Cochrane.

"Tysta rummet" fanns även på HRFs kongress i Västerås 2012. Det var ett rum nära kongressalen, där ljudöverkänsliga, hörapparatbärare och många andra kunde sätta sig och ta en ljudpaus – vila öronen och samla tankarna. Vägg i vägg med ”Tysta rummet” fanns ”Samtalsvänliga rummet”, som var dämpat för att skapa optimal samtalsmiljö för kongressdeltagarna. Båda rummen var mycket populära.

I alla sammanhang där människor möts blir det med nödvändighet mycket prat, steg och andra ljud, och en lugn stund kan alla behöva. Tänk om Mr. Selfridges ”tysta rum” kunde inspirera fler varuhus, konferensanläggningar och andra verksamheter att skapa ljudsmarta oaser för sina besökare. Snacka om kundvård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar