torsdag 16 maj 2013

Nu vill vi sätta skolpolitikerna i skolbänken och lära dem om ljudmiljö

Att det går dåligt för den svenska skolan har knappast undgått någon. Resultaten faller och allt färre vill bli lärare.
Orsakerna debatteras livligt, men en viktig aspekt kommer sällan med – den dåliga ljudmiljön.
Det vill HRF ändra på, därför har vi nyligen skrivit till Tomas Tobé (M) och Ibrahim Baylan (S), ordförande och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, med en enkel fråga: Är utskottets ledamöter beredda att sätta av ett par timmar för att lära mer om ljudmiljöns betydelse för inlärning?
Blir svaret ja kommer HRF att ordna ett ”miniseminarium” om detta, där vi tillsammans med kunniga forskare och pedagoger informerar. Det finns nämligen väl dokumenterad kunskap om att dålig ljudmiljö är ett av skolans största problem, och att det kan få förödande konsekvenser för såväl lärare som elever. Dålig akustik i kombination med ljudet från stora barngrupper, med röster, stolskrap, steg och slammer, skapar en ond cirkel av oväsen som leder till försämrad taluppfattning, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, trötthet, stress och svårigheter att minnas och lära sig nya saker. Hörselskadade barn drabbas särskilt hårt, liksom barn med annat förstaspråk, dyslexi, inlärningssvårigheter med mera.
Och vad tyckte politikerna om vår inbjudan? Ibrahim Baylan svarade med vändande post att han ska diskutera frågan med Tomas Tobé. Fortsättning följer, alltså.
Utan bra ljudmiljö ingen bra skola, konstaterar HRF och andra organisationer. Och nu börjar den insikten, sakta men säkert, vinna insteg också hos ansvariga politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar